Het is nat en koud als ik
aanschuif voor het ontbijt. Er staat een harde oostenwind en het motregent uit
een laaghangend wolkendek. We praten over de te nemen route, maar veel nut
heeft dat niet; de echte beslissingen worden toch pas straks genomen. Niettemin
verdiep ik me na het ontbijt grondig in de
kaart en de weersvoorspellingen. Als navigator kun je maar beter goed
voorbereid zijn. Ik overleg met Duko, de
schipper. De rest van de bemanning is bezig met het aanslaan van alle extra
bijzeilen voor de wedstrijd. Ieder kent precies zijn taak.
De wedstrijd is
ogenschijnlijk simpel. We moeten zeven havens af, maar de volgorde is aan ons.
In- en uitvaren gebeurt onder zeil. Met
een tweemaster met 160 ton waterverplaatsing geen sinecure. Routering is
allles. De wedstrijd duurt een dag of twee, drie en eindigt waar we gestart
zijn.
Het signaal klinkt. In
minder dan elf minuten staan grootzeil, bezaan, fok, kluiver en aap. Met krap
500 vierkante meter zeil lopen we al snel acht en een halve knoop. Duko houdt
zijn opties open tot een uur na de start. Dan hakt hij de knoop door: "Koers
240!" We steken over naar de dichtstbijzijnde haven.
Daar volgen de
commando's elkaar ineens razendsnel op. Aap en kluiver gaan als eerste naar
beneden. Tussen de pieren vallen bezaan en grootzeil, in de havenkom volgt de
fok. Voor top en takel drijven we uit. Nog vóór de kade gaat het anker erin en
zwaaien we om. Als de kont tegen de palen tikt, ligt er meteen een
achterlijntje vast. Direct daarna wordt het vertrek voorbereid.
Er
zijn leiders die er in slagen om, veel vaker dan anderen, het juiste te doen. Hoe doen ze dat? Wat is hun instrumentarium? Handboeken
zeggen dat ze over de juiste feiten moeten beschikken. Meten is weten. Een
kwestie van je verstand gebruiken. Of is het meer? Soms moet je bijvoorbeeld afwachten.
Pas als je alles op een rijtje hebt neem je een beslissing. Momentum is
belangrijk. Dat moet je hebben: gevoel voor het momentum. Een kwestie van
ervaring, fingerspitzengefühl, geduld en flow. En de feiten natuurlijk.
Maar
de meest logische keuze is niet altijd de juiste. Op zee leer je dat je soms
naar de orkaan toe moet sturen om de gunstigste wind te pakken; er vanaf
sturen, de ogenschijnlijk logische keuze, levert vaak onnodig tijdverlies,
onzekere wind en dus uiteindelijk meer risico's op. Soms is er helemaal geen
tijd om af te wachten. Maar als de kansen niet helder af te wegen zijn, hoe
kies je dan?
'Intuïtie'
is het antwoord dat in boeken over leiderschap steeds meer aandacht krijgt.
Mooi, maar wat is het? Kun je het pakken, opzoeken, afdwingen? En hoe combineer
je dat ongrijpbare van je intuïtie met het gezonde verstand?
Met een roeibootje is
een lijn naar voren gebracht tot aan de kop van de havendam. De straffe wind
zorgt voor een gemene golfslag, maar twintig man laten zich niet kennen en
rukken met de tanden op elkaar de zware tweemaster naar het begin van het
remmingwerk op de zuidelijke havendam. Nu wordt het spannend. Duko wil
volvallen over bakboord zodra we vaart hebben gemaakt, en zo de noordelijke
havendam vrijvaren, maar de wind staat nu recht in de ingang, en het is zeer de
vraag of het zal lukken. Tijd om daar over na te denken is er niet. Het lukt.
Er komt vaart in het schip, en de stuurman zwaait af. Een laatste ruk, en dan losgooien.
De maat geeft een zwiep maar de lijn komt niet los. “Doorgaan!” brult Duko. Hij
had er rekening mee gehouden, loopt al naar voren. Precies op tijd, net voordat
de lijn ons weer zal gaan afremmen, snijdt hij hem door. Vijftien meter lijn
blijven als souvenir achter.
Van
je hoofd naar je intuïtie gaan. Je natuurlijke hulpbronnen en helpers gebruiken.
Het juiste moment voelen en kiezen. Er zijn allerlei krachten die ons ervan
afhouden om naar onze natuurlijke helpers te luisteren. De waan van de dag, ons
imago en ego houden ons ervan af om het sterke weefsel van feiten en meningen
dat ons bepaalt, in te ruilen voor het veel fijnere rag dat ons in balans houdt
in de lege ruimte van het gevoel.
'Zijn
wie je bent in het hier en nu' noemen boeddhisten dat: zonder je te laten
afleiden door alles wat je niet bent en wat elders thuishoort, zonder te
oordelen over jezelf of anderen, maar echte aanwezigheid. 'Presence' is het
moderne begrip voor wat er ontstaat als inspiratie, gevoel en verstand samenvloeien
en je je ogen opent voor het hier en nu; als de angst voor het oordeel van de
anderen plaatsmaakt voor het rotsvaste vertrouwen dat je het juiste doet, zowel voor de anderen als voor jezelf.
Ondanks de toenemende
wind staan alle zeilen bij. Duko wil vaart maken. Hij komt naar binnen om over
het weer te overleggen.
Dat doet namelijk niet
wat er voorspeld wordt. De wind ruimt niet, hij krimpt. We discussiëren over de
mogelijke oorzaak. Ik vind er maar één: het aangekondigde laag trekt onder ons
door in plaats van boven ons langs, en de daarachter liggende trog trekt veel
sneller open dan voorspeld, waardoor de wind niet verder aantrekt, maar juist zal
afnemen. Ik adviseer om meer zeil te zetten en een oostelijke route aan te
houden. Duko aarzelt; dit is een uiterst ongebruikelijke ontwikkeling. Hij
stapt de roef uit, voelt de wind. Dan komt hij terug. "Je hebt gelijk,"
zegt hij. Ik vraag hem hoe hij tot die conclusie komt. Heel even is het stil. "Intuïtie,"
zegt hij dan, terwijl hij zich omdraait. Een moment later wordt het rif uit het
grootzeil gehaald, en met enkel een rif in de bezaan stuiven we verder.
Als
je dat vermogen om in die lege ruimte te stappen niet van nature hebt, hoe kom
je dan tot die begenadigde staat van zijn? Is het genade, of kun je het
verwerven? Ja, dat kan, al kan het niet zonder spiritualiteit. Een ander woord
voor nieuwsgierigheid naar het onzegbare, naar dat wat groter is dan jijzelf. Als
je wilt leren om het juiste te doen, zul je op onderzoek uit moeten gaan. Lees
Peter Senge, Joseph Jaworski, Chögyam Trungpa Rinpoché, Jamie Sams en anderen
en laat je inspireren. Onderzoek welke ego's je allemaal tegenhouden om te zijn
wie je bent in het hier en nu, en pel ze een voor een af. Dat is hard werken,
jazeker, maar wat je er voor terugkrijgt is de moeite waard en wie zei dat echt
leiderschap vanzelf komt? Vrije toegang tot je intuïtie ontstaat pas als je je
leeg laat waaien, je bewust wordt van het hier en nu en dan ál je zintuigen op
scherp zet, ook het zesde. De beloning is een verbazingwekkend vermogen om het juiste te doen.
Een volle nacht en dag
later zeilen we in de late avond terug naar ons uitgangspunt. De wind is
aangewakkerd tot stormkracht, de zee voor ons is een groot zwart gat. Ik schuif
mijn passer en driehoeken over de kaart, vanaf het achterdek worden om de
minuut koers en snelheid doorgegeven. Van de navigatie wordt nu het uiterste
gevergd.“Over 1 minuut rode ton aan stuurboord. Direct daarna kun je wenden
naar koers 046°!” roep ik uit de roef. "Kluiver kilt!" klinkt van het
voordek. Duko weet op wie hij kan vertrouwen, maar neemt zelf zijn beslissingen.
"Overstag!" De nacht en de storm dwingen hem om al zijn zintuigen te
gebruiken. Het resultaat mag er zijn. Niet lang na middernacht zeilen we over
de finish. Als later, veel later, de concurrentie binnenkomt, is de ochtend al
weer grauw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten